Onze website is in onderhoud. Het kan zijn dat hij niet werkt zoals u van ons gewend bent. 

​Bij vragen kunt u bellen naar 0492-381288 of mailen naar [email protected]

Massage: behandeling of verlichting van de klachten?

Fysiotherapie wordt nog wel eens verward met het beroep masseur, terwijl dit de laatste decennia veel veranderd is. Hier komt u te weten wat de rol van de fysiotherapeut is met massage, en waar het nu echt voor bedoeld is.

Wat doet massage?

Over de werking van massage is veel te zeggen. Wat doet het nu precies? Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan over de werking van massage. Hieruit komen een aantal conclusies. De belangrijkste is de doorbloeding. Bloed stroomt door ons lichaam om spieren en organen te voorzien van zuurstof en voeding. Daarnaast zorgt bloed ook ervoor dat de afvalstoffen van spieren en organen afgevoerd kunnen worden. Door middel van de druk die uitgevoerd wordt met massage, worden bepaalde zenuwen geprikkeld die voor bloedvat verwijding zorgen. Hiermee wordt de doorbloeding verbeterd, en kunnen afvalstoffen goed afgevoerd worden.

Een voorbeeld van een van deze afvalstoffen van de spieren is melkzuur. Als we bewegen maken spieren melkzuur aan. Normaal wordt dit goed afgevoerd, maar soms gebeurt dit niet goed. Dan ontstaat er een ‘knoop’ in de spier. Dit wil dus eigenlijk zeggen dat er wat melkzuur opgehoopt is, en niet goed afgevoerd wordt. Dit geeft vaak lichamelijke klachten, zoals stijfheid en pijn in de spier. Door massage wordt de doorbloeding van de spier verbeterd en zal deze knoop weer verdwijnen.

Hoelang werken de effecten van massage?

Naar de effecten van massage is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan. In deze onderzoeken concluderen ze dat massage voor lage rugpijn niet effectief is voor pijn of herstel van functie (weer kunnen fietsen of lopen etc). Op de korte termijn worden wel effecten gevonden die positief zijn voor massage, alleen deze effecten verdwijnen weer*.

Kortom, de effecten van massage zijn zeker niet te verwaarlozen. Op de korte termijn kan massage helpen om de pijn te verlichten. Dit wordt ook nog steeds gedaan door fysiotherapeuten. Echter om effecten op de lange termijn te behalen en er voor te zorgen dat mensen klachten vrij blijven, is massage niet de beste behandeling.

Is massage effectief voor mijn klacht?

Massage wordt in principe toegepast op spierweefsel. Als je klachten hebt die gerelateerd zijn aan spieren, of een aandoening waarbij de spieren worden beïnvloed, kan massage fijn zijn voor u. Overleg met uw fysiotherapeut of een masseur zou helpen en iets kan betekenen.

Wat moet ik doen om zo goed mogelijk mijn spieren te onderhouden?

Voor een optimale functie van de spieren zijn er een aantal dingen die belangrijk zijn om in je achterhoofd te houden. Thuis er voor zorgen dat je spieren zo optimaal mogelijk onderhouden worden, zorgen voor minder last. Hierdoor is de kans op klachten een stuk kleiner. Een aantal tips staan hieronder.

Ik ben een paragraaf. Klik éénmaal om je eigen content in te voeren. Je kunt het lettertype, de regelhoogte, kleur en nog veel meer aanpassen door een gedeelte te selecteren en een van de opties in de werkbalk te kiezen.

  • Zorg ervoor dat je genoeg vocht binnen krijgt. Het advies is om gemiddeld tussen de 1.5 en 2 liter vocht op een dag binnen te krijgen. Dat is gelijk aan 8 grote glazen water. Doordat je goed vocht binnenkrijgt, ga je automatisch vaker naar het toilet. Afvalstoffen worden door de urine weer uit je lichaam gewerkt!
  • Neem af en toe een warm bad, douche, pak een hittepit of ga een keer naar de sauna. Door de warmte verbetert de bloedsomloop en worden afvalstoffen makkelijker afgevoerd.
  • Pak af en toe een tennisbal of een foamroller om over de pijnlijkere spier heen te masseren. Of kijk een vriend/vriendin lief aan om je een massage te geven.
  • Zorg ervoor dat je spieren niet verkorten door af en toe wat rek en strek oefeningen te doen. En rek goed bewust, houdt rek op de spieren voor 60 seconden in totaal vast (mogen setjes zijn; bijvoorbeeld 6x10 of 3x20 seconden)**.

Klik op de afbeelding om deze uit te lichten

Deze webpagina is geschreven door Rens Westra in februari 2021 als een van zijn laatste opdrachten als stagiair.  

  • *Furlan, A. D., Giraldo, M., Baskwill, A., Irvin, E., & Imamura, M. (2015). Massage for low-back pain. Cochrane Database of Systematic Reviews.
  • **Garber et al 2011, Quantity and Quality of Exercise for Developing and Maintaining Cardiorespiratory, Musculoskeletal, and Neuromotor Fitness in Apparently Healthy Adults: Guidance for Prescribing Exercise.Medicine and science in sports and exercise.

Neem contact op

This site uses Google reCAPTCHA technology to fight spam. Your use of reCAPTCHA is subject to Google's Privacy Policy and Terms of Service.

Bedankt dat je contact hebt opgenomen met Vistaprint. We zullen zo spoedig mogelijk reageren.
0